Vergelijk het volledige energieaanbod
Energie vergelijken

Energienota in 2019 maar liefst 360 euro omhoog

door Maartje Sebek Leestijd: 2 minuten

Huishoudens met een onbepaalde tijd contract met variabele tarieven betalen volgend jaar 300 euro meer voor energie. Dat heeft Gaslicht.com berekend aan de hand van de fors stijgende belastingtarieven, de netbeheerkosten en de nieuwe halfjaarlijkse tarieven. Daarom is zuinig omgaan met energie en het kiezen van het juiste energiecontract steeds belangrijker. Gelukkig scheelt overstappen honderden euro’s. Nieuwe klanten worden rijkelijk beloond met welkomstpremies die oplopen tot 310 euro.

Energierekening stijgt fors

Ben Woldring van Gaslicht.com: "We gaan gemiddeld zeker 160 euro meer betalen voor energiebelasting en netbeheer. Hier komen de kosten van het verbruik nog overheen. Dat wil zeggen de variabele en vaste leveringskosten van gas en stroom. Op basis van signalen van Essent en Eneco gaan die gemiddeld 140 euro omhoog. We hebben geen invloed op de overheidsheffingen en netbeheerkosten. Daarom wordt zuinig omgaan met energie en het kiezen van het juiste energiecontract steeds belangrijker."

Overheidsheffingen 153 euro omhoog

Het kabinet wil graag verduurzamen. Per 1 januari 2019 verhoogt de overheid de belasting op aardgas en verlaagt de belasting op stroom. Daarmee wordt dat wat vervuilender is zwaarder belast. Tegelijkertijd gaat de 'vermindering energiebelasting' (dat wat je terugkrijgt van de overheid) in 2019 flink omlaag en de opslag duurzame energie behoorlijk omhoog. Per saldo gaat een gemiddeld huishouden er volgend jaar 153 euro op achteruit.

Netbeheerkosten 7 euro omhoog

Onlangs heeft de Autoriteit Consument & Markt de maximumtarieven voor de netbeheerkosten voor 2018 bekendgemaakt. Volgens de toezichthouder betaalt een huishouden volgend jaar gemiddeld 1,50 euro meer voor de transport van gas en stroom. Dat is minder dan de huidige inflatie. Gaslicht.com komt in haar berekening voor een gemiddeld huishouden op een verhoging van 7 euro, dat is inclusief de meterhuur. De transport- en en aansluittarieven maken gemiddeld 1/5e deel uit van de energierekening en bedragen gemiddeld zo'n 360 euro per huishouden per jaar.

Variabele tarieven Essent, Nuon en Eneco

Traditiegetrouw maken energieleveranciers de nieuwe variabele tarieven voor 1 januari pas op het allerlaatste moment bekend. Begin december hebben Eneco en Essent Zakelijk klanten laten weten dat de energieprijzen zullen stijgen. (Nog toevoegen info uit het grote dataonderzoek.)

De variabele stroomprijzen van Eneco stijgen met 1 cent per kWh en hun gasprijzen gaan met 7 cent per m³ omhoog. Dat houdt in dat een gemiddeld huishouden met een verbruik van 3500 kWh en 1500 m³ ruim 140 euro meer betaalt voor de levering van gas en stroom. Naar verwachting zullen Essent en Nuon soortgelijke verhogingen doorvoeren.